Pelko rakkaan puolesta

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Kenen näkökulmasta haluaisit lukea?

0% 0% 
[ 0 ]
33% 33% 
[ 3 ]
0% 0% 
[ 0 ]
22% 22% 
[ 2 ]
22% 22% 
[ 2 ]
11% 11% 
[ 1 ]
11% 11% 
[ 1 ]
0% 0% 
[ 0 ]
0% 0% 
[ 0 ]

Ääniä yhteensä : 9

Pelko rakkaan puolesta

Viesti  Akro lähetetty Ma Maalis 04, 2013 8:43 am

Effie nostaa maanisen pirteänä lapun pallosta. Se olen minä, se olen minä, se olen minä...
Herään omaan kirkunaani.
Ryömin äidin sänkyyn, itken hänen olkaansa vasten ja hän silittelee minua ja vakuuttaa että se oli vain unta, ei totta, ei hätää, vain unta.
Mutta todellisuus ei katoa. Sinä aamuna minut puetaan kauniisiin vaatteisiin - tai ainakin Sauman mittapuulla kauniisiin. Äiti letittää Katnissin hiukset ja pukee tällekin mekon kun tämä palaa metsältä. Katniss tuo kalaa, yrttejä, rahaa ja hiukan muutakin. Sitä sun tätä. Pidätän kyyneliä katsellessani Katnissia. Kaksikymmentäneljä lippua. Tietysti Galella on enemmän, ja monella muullakin. Mutta mahdollisuus on olemassa.
Pieni, mutta olemassa.
- Olet kaunis, sanon hiljaa.
- En tippaakaan itseni näköinen, hän vastaa vielä hiljempaa.
Ja mitä jos meitä ei valitakaan? Joku valitaan silti. Emme oikein voi juhlia turvaa, kun jossakin perheet itkevät kuolleita lapsiaan. Emme voi huokaista helpotuksessa, kun naapurissa saatetaan huokaista epätoivosta. Minunkin silmäkulmastani vierii kyynel kun ajattelen tulevaa.
Katniss ei ole niin synkkä kuin luulisi. - Pyrstö sisään, lintuseni, hän tokaisee pilke silmäkulmassaan.
- Kvaak, vastaan kikattaen.
- Kvaak itsellesi. Nyt mennään syömään, vastaa Katniss. Saamme kunnon aterian hänen aamuisen metsästysretkensä tuotoksista. Lisäksi syömme tesseraviljasta leivottua leipää.
Purskahdan itkuun katsoessani leipää. Se muistuttaa minulle, miksi Katniss on pahemmassa vaarassa kuin minä. Anelin, että saisin ottaa tesserat, mutta hän ei suostunut. Hän suojelee minua niin paljon kuin kykenee.
Mutta minä haluaisin suojella häntä...
Arvonta suoritetaan keskusaukiolla, joka on jo aivan täynnä. Madgen isä, pormestari, puhuu kapinasta, synkistä ajoista, uudesta alusta. Ja se kaikki tietysti johtaa tähän päivään. Nälkäpeliin.
Kaikki käy kuin unessani. Pelottavan pirteä Effie Trinket kävelee oikeanpuoleisen lasipallon luo. - Naiset ensin! hän kimittää. Sitten hän lukee lapun ääneen koko maailmalle. Lapussa oleva nimi ei ole Katniss. Se ei ole Gale. Eikä kukaan naapureistamme.
Se olen minä.
Olen täysin lamautunut. Osa minusta kirkuu ettei tämä ole totta, kohta minä herään. Niinhän yölläkin kävi. Osa minusta on vain helpottunut siitä, ettei kukaan muu joudu kärsimään. Ja osa yrittää saada minua tajuamaan, että he kärsivät katsellessaan kuolemaani. Lisäksi jokin pieni ajatus pääni perukoilla miettii, millaista Capitolissa on, ja on iloinen siitä, että pääsen käymään siellä ennen kuolemaani...
Ja sitten kuulen Katnissin huutavan nimeäni. Se kuulostaa siltä, kuin hänen olisi vaikea puhua tai hengittää.
- Prim! hän kirkuu. Katniss tyrkkää minut syrjään ja loikkaa lavalle. En ehdi edes avata suutani, kun kuulen hänen sanansa.
- Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi! Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi tribuutiksi!
Hetken epäröinnin jälkeen isosiskoni päästetään lavalle. Vasta parin sekunnin kuluttua tajuan, mitä on tapahtumassa.
- Katniss, ei! huudan. – Et saa mennä! Tarraan kiinni hänen vyötäröstään ja yritän kiskoa häntä alas lavalta.
- Prim, päästä irti, hän ärähtää. Hänen äänensä on kylmä ja kova, aivan erilainen kuin aamulla. Gale nostaa minut ilmaan ja kantaa pois. Yritän rimpuilla, mutta mitäpä kaksitoistavuotias tyttö mahtaisi seitsemäntoistavuotiaalle pojalle? Huudan Katnissin nimeä ja ihmiset katsovat meitä myötätuntoisesti. Kuusitoistavuotias, urhea tyttö ilmoittautuu varmaan kuolemaan pikkusiskonsa puolesta… Gale olisi tehnyt saman Rorylle, varmasti olisi. He ovat kaikki sellaisia hemmetin sankareita, jotka eivät välitä, kuinka paljon tahtoisin kuolla heidän puolestaan. He tekevät päätöksen. En minä. Gale juoksee kotiin minä sylissään ja äiti seuraa perässämme. Hänellä on sama ilme kuin isä kuollessa, ja vasta sen nähdessäni minä todella pelkään. Äidin masennuksen aikana säilyimme hengissä vain Katnissin turvin, mutta entä nyt… Jos Katniss kuolee, minun on otettava tesserat. Ehkä jopa opeteltava metsästämään. Mutta en minä oppisi koskaan – totuus on, että me kuolemme ilman Katnissia. Ratkean sängylle nyyhkyttämään.
Parin tunnin päästä ilmoitetaan, että voimme käydä hyvästelemässä sisareni. Kävelemme oikeustalolle ja siellä Katniss on. Ensin hän puhuu täysin tyhjänpäiväisiä, selittää äidille miten saamme ruoan ja rahat riittämään. Ikään kuin se merkitsisi jotakin. Sitten hän huutaa äidille, ja lopultakin saan tilaisuuden puhua hänelle.
- Katniss, kyllä minä pärjään, sanon. – Mutta sinunkin täytyy pitää huolta itsestäsi. Olet niin nopea ja rohkea. Voit vaikka voittaa.
Ääneni värisee kun sanon sen. Mutta se on totta! Katniss voi voittaa. Hän myöntää sen, muttei vaikuta kovinkaan vakuuttuneelta.
Sitten hänet viedään pois.

Kommenttia? Juu, jos minulla olisi tavaramerkki, se olisi eri näkökulmista kirjoittaminen - nyt on käyty läpi Rue, capitollainen ja Prim. Laitan tuohon alle äänestyksen, kenen kertomuksen haluaisitte lukea.

Akro

Viestien lukumäärä : 18

Näytä käyttäjän tiedot http://vaanmunelamaa.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Pelko rakkaan puolesta

Viesti  -katniss- lähetetty Ke Maalis 13, 2013 11:16 am

Tosi hienosti kirjoitettu! Ihan aidolta vaikutti, voisi kuvitella että itse Suzanne Collins olisi tuon kirjoittanut. : D

Itse äänestin tuolta Haymitchia, Sauman rauhanvartijaa ja presidentti Snowta. (:

-katniss-

Viestien lukumäärä : 19

Näytä käyttäjän tiedot http://www.lemmikkinimun.blogspot.com

Viesti  Akro lähetetty Ti Maalis 19, 2013 12:01 pm

Kiitos kehuista! Koetan saada uutta materiaalia kehiin mahdollisimman pian.

Akro

Viestien lukumäärä : 18

Näytä käyttäjän tiedot http://vaanmunelamaa.blogspot.com

Viesti  Sponsored content Tänään kello 1:56 am

Sponsored content

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa