Riitaa ja rakkautta

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Riitaa ja rakkautta

Viesti  Katniss Everdeen lähetetty To Kesä 07, 2012 12:24 am

Tässä on eka kunnon ficci. Rakentavaa palautetta kiitos!
Ficin nimi: Riitaa ja rakkautta
Kirjoittaja: Katniss Everdeen
Hahmot kuuluvat Nälkäpelin kirjoittajalle Suzanne Collinsille, enkä ansaitse tällä tekeleelläni.
Paring: Katniss & Peeta sekä Haymitch & Effie
Summary: Katnissin ja Peetan riita sekä sovinto ja Haymitchin tunnustus Effiestä. Jatkoa ei tule.
Tässä se nyt on

Riitaa ja rakkautta

1. Luku

Koputan Haymitchin oveen.
- Tule sisään Peeta, hän sanoo.
Astun siis sisään. Olen ihmeissäni. Haymitchin kotona on siistiä. Ei mitään sotkua. Tämä on harvinaista. Hyvä niin, sillä minulla ei ole hinkua olla missään sotkuisessa läävässä.
- Miksi tämä vierailu? Haymitch kysyy.
- Päätin tulla katsomaan miten sinulla menee? vastaan.
- Miksi Katniss ei ole mukana? Haymitch tenttaa.
"No, no, kun tuota meillä on pikku juttu. Niin oikeastaan siksi tulin," sanon naama punaisena.
"Ahaa! Välirikko!" Haymitch hymähtää.
- No ei nyt oikeastaan, yritän selittää.
- Selitä koko juttu, Haymitch sanoo.
"Niinpä minä alan selittää: "no, me siivosimme ja heitimme turhaa tavaraa pois. Minä löysin Galen kuvan yhdestä pöytälaatikosta ja kysyin Katnissilta, että miksi se on pöytälaatikossa. Katniss vain sanoi, että hän haluaa säilyttää muiston entisestä ystävästään ja lapsuudestaan."
- Olet nyt vähän ylireagoinut tätä kaikkea, Haymitch sanoo.
- Ai sinusta se on aivan oikein? intän kiukkuisena.
- En minä niinkään sanonut, Haymitch sanoo.
- Voisitko selittää? pyydän Haymitchilta.
"Gale oli Katnissin pitkäaikainen ystävä ja ymmärrän, jos Katniss haluaa säilyttää hänestä muiston. Olet nyt ylireagoinut tätä juttua. Gale on toisella vyöhykkeelläkin", Haymitch sanoo.
"Mitä minä nyt teen, sillä suututin Katnissin ja hän lähti metsään?" kysyn Haymitchilta.
Haymitch vastaa: "Odota, että Katniss tulee kotiin ja keskustele hänen kanssaan."

Niinpä lähdin kotiin odottamaan Katnissin paluuta. Kauan se kestikin. Ehdin sillä aikaa siivoamaan loppuun, sillä riitamme keskeytti siivoamisen. Lopulta Katniss tuli kotiin.
- Hei Katniss! sanon hänelle.
- Hei Peeta, Katniss vastaa.
- Olisi vähän asiaa, sanon.
- Niin mitä asiaa? Katniss kysyy.
"Olen pahoillani, että suutuin niin paljon siitä valokuvasta. Ylireagoin koko juttua aika paljon," sanon ja olisin sanonut lisääkin, mutta Katniss keskeyttää minut.
- Mihin se kuva nyt meni? hän kysyy.
- Tallessa, sanon ja annan sen Katnissille.
"Sinä ylireagoit aika paljonkin. Enhän edes ole puhunut Galen kanssa pitkään aikaan. En myöskään ole nähnyt häntä viiteen vuoteen," Katniss sanoo.
- Anteeksi! sanon.
- Oli minulla ainakin mukava metsäretki, Katniss letkauttaa.
Minä nauran. Kaikki on vain niin outoa. Äsken olimme riidoissa ja nyt... Katniss on muuttanut tapojaan. Häntä saa yleensä lepytellä ikuisuuden.

Menemme syömään ja siinä samalla kysäisen: "Miten sinä noin nopeasti lepyit?"
- Ei sulle vaan voi olla kauaa vihainen, Katniss sanoo.
- No miksei muka? kysyn Katnissilta.
- En halua menettää sinua, Katniss sanoo.
Olen ihmeissäni. Katniss on muuttunut.
- Ei tämä nyt niin vakavaa ollut! minä hekotan.

2. Luku

- Kerroin muuten Haymitchille kinastamme, myönnän Katnissille.
- Miksi? hän kysyy minulta.
"Minua suututti ja ihan hyvä, että kerroin, sillä Haymitch sai minut käsittämään, kuinka paljon ylireagoin", sanon Katnissille.
- Kutsutaan Haymitch tänne viettämään iltaa, Katniss ehdottaa.
Me soitimme Haymitchille ja hän tuli meille.
- On minullakin elämä, Haymitch huokaisee.
- Miten niin? Katniss kysyy.
"Te tulette vuorotellen aina purkamaan sydäntänne minulle ja saan sovitella teidän riitojanne sekä näköjään joudun istumaan keskenkasvuisten illanvietoissa, Haymitch sanoo nauraen.

- Pelataan korttia, ehdotan.
Haymitch ja Katniss suostuvat. Me pelaamme pokeria ja panoksena juustorinkelit.
- suurisuora jee! tuuletta Katniss.
Ei se mihinkään riitä, Haymitch sanoo.
Itselläni on vain pari, mutta enhän minä mitään juustorinkeleitä edes jaksaisi syödä.
- Värisuora ja voitto! huutaa Haymitch.
- Nyt pokeri saa riittää, Katniss sanoo.
Haymitch jää meille yöksi, sillä on jo niin myöhä ettei hän viitsi enää lähteä kotiinsa. Hän nukkuu sohvallamme. Minä ja Katniss menemme myös nukkumaan.

3. Luku

Herään viideltä aamulla. Säikähdän, sillä joku koski minuun. Mikä se oli?
- Kuka? kuiskaan, etten herätä Katnissia.
Kun nousen istumaan, niin näen Haymitchin kävelemässä unissaan. Ihmettelen, mitä hän oikein tekee. Opastan hänet keittiöön, jossa hän herää. Hän huitoo veitsellään, kunnes tajuaa, kuka olen.
- Miksi olen keittiössä? Haymitch kysyy minulta.
"Kävelit unissasi minun ja Katnissin makuuhuoneeseen ja opastin sinut sieltä pois, ettet herätä Katnissia", sanon Haymitchille.
"Minä näin unta, että olin Effien kanssa kävelyretkellä. Sitten tuli pimeää enkä löytänyt Effietä mistään", Haymitch kertoo.
Uskomatonta, mutta hauskaa. Yhtäkkiä alan nauraa. Istun tuolilla ja nauran.
"E e e e Effie ja sssinä!" minä änkytän.
Haymitch kysyy: "Mitä sinä naurat?"
"En vain tiennyt tunteistasi Effietä kohtaan," sanon nauraen.

Nauraessani en muistanut, että Katniss nukkuu vielä. Eikä ihme, jos kello on vasta viisi aamulla. Katniss tulee keittiöön väsyneen näköisenä.
- Mikä on noin hauskaa? hän kysyy unisena.
- Haymitch vain naurattaa minua, vastaan.
- Kertokaa kaikki! Katniss pyytää.
Niinpä minä kerron Haymitchin unen ja kerron, kuinka Haymitch käveli unissaan. Kun kerron kävelyretkestä, Haymitch punastuu. Nyt <Katnisskin nauraa vedet silmissä.
- Ompa romanttista, Katniss myöntää.

Aamupalapöydässä Haymitch kertoo, että hän on kyllä ollut Effien kanssa kävelyretkillä, konserteissa, ravintoloissa ja teatterissa. Effie ja Haymitch ovat myös vierailleet toistensa luona.
Saamme myös kuulla, että häät pidetään kahden kuukauden kuluttua.
- Et ole kertonut meille mitään, Katniss sanoo.
- Ette ole kysyneet mitään, Haymitch letkauttaa.
Onnittelemme Haymitchia. Haymitch sanoo myös, että viikon päästä on kihlajaiset. En olisi ikinä arvannut, että Haymitch ja Effie. Se on erittäin mielenkiintoista.

Katniss Everdeen

Viestien lukumäärä : 3

Näytä käyttäjän tiedot

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs. Riitaa ja rakkautta

Viesti  Akro lähetetty To Tammi 24, 2013 10:26 pm

Ihan hyvä ficci. Voisit kiinnittää enemmän huomiota pilkkuihin. Ja yhden aika ison jutun huomasin: vaihtelet repliikkiviivan ja lainausmerkkien välillä! Valitse toinen ja käytä vain sitä.

Akro

Viestien lukumäärä : 18

Näytä käyttäjän tiedot http://vaanmunelamaa.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa